Af Emil Hoffmann Nielsen og Kåre Nedergaard Nielsen, naturvidenskabsformidlere. Ambassadører for Rumrejsen.
Som barn kan man have ufatteligt mange spørgsmål om verden omkring sig. Og heldigvis for det. Det er spørgsmål og nysgerrighed, der gør os klogere, driver udviklingen og skaber fremskridt.
Nysgerrighed på verden omkring os er altafgørende, både for børn og unge, men bestemt også i moderne forskning. Det er nysgerrigheden, der driver forskning. Og nysgerrighed er hele grunden til, at Andreas Mogensen er ude på Den Internationale Rumstation. Rumstationens vigtigste funktion, er nemlig, at det er et laboratorium i rummet, hvor vi kan søge svar på alle mulige spørgsmål i vægtløs tilstand. For eksempel om 3D print i metal og astronauters døgnrytme.
Når vi som videnskabsformidlere ser Andreas’ rumopsendelse, puster det naturligvis også til vores egen nysgerrighed. Om hvor vild en maskine en raket er, og hvilken kæmpe operation der ligger omkring en opsendelse.
Vi deler vores nysgerrighed med danske børn og unge på vores YouTube-kanal.
Under opsendelsen i august sendte vi live på YouTube-kanalen og forsøgte blandt andet at forklare i børnehøjde, hvordan raketten virker, og hvordan det føles at blive sendt ud i rummet. Vi prøvede også at omfavne børn og unges nysgerrighed ved at besvare de spørgsmål, de havde om opsendelsen og Andreas Mogensen undervejs i livesendingen.
Og så er der lige det med, hvordan en rumraket føles. Ja, vi har desværre ikke selv siddet i en. Men vi har forsøgt at forklare en masse om det, ved hjælp af flaskeraketter, skateboard og en vild rutsjebane.
Vi tror på, at nysgerrigheden er en enorm stærk drivkraft. For nysgerrighed på verden omkring os gør, at vi bedre kommer til at forstå den. Og forståelse for, hvordan ting virker og fungerer, er forudsætning for at kunne videreudvikle, opfinde nyt og udvide vores forståelse af verden.
Vores mål med vores YouTube-kanal er ikke, at samtlige børn og unge, der ser vores videoer, skal ende som forskere eller astronauter som Andreas Mogensen.
Men forhåbentlig kan videoerne kan hjælpe med til, at flere børn og unge bliver begejstrede for naturvidenskab og teknik. Og at de fortsætter med at være nysgerrige og stille spørgsmål. Det er der behov for.
Se mere her på Emils og Kåres Youtube-kanal
(Fotocollage: E. Nielsen, K. Nielsen)