Under Andreas Mogensens Huginn mission får børn og unge mulighed for at træde i Andreas’ fodspor og prøve kræfter med aktiviteter, der afspejler de forskellige opgaver på rumstationen. Man kan også komme på opdagelsesrejse i de teknologier, der udvikles og bruges i den danske rumfartsindustri. Målet er at skabe opmærksomhed, viden og dialog om rumrejsen blandt børn, unge og voksne samt særligt at motivere flere til at vælge en STEM EUD-uddannelse.

Rummision LIVE vil via events skabe fascinationen for rejsen ud i rummet samt synliggøre de mange forskellige uddannelser og job, der er en forudsætning for, at astronauten er klædt på til turen. Det skal give deltagerne indsigt i spørgsmål som: Hvorfor sender man astronauter ud i rummet? Hvordan bidrager danske virksomheder til rumindustrien? Hvilke uddannelser kvalificerer til at arbejde med rumteknologi og IT-systemer, som bruges i rumindustrien?

Begivenheder over hele landet

De forskellige events i Rummission LIVE består af et væld af aktiviteter med udgangspunkt i rummet og Andreas Mogensens mission. Aktiviteterne udvikles på tværs af partnere.

De mange events foregår over hele landet på en række science centre, museer og lignende institutioner i projektet. Målgruppen er både skoler og den almindelige offentlighed.

Der er tre typer af begivenheder:

  • Et hovedevent
  • Basisbegivenheder
  • Flere tværgående begivenheder

Hovedevent: Oplev Andreas Mogensen live direkte fra rumstationen

Det store hoved-event er et ESERO In Flight Call (IFC) med Andreas Mogensen, som transmitteres live fra Experimentarium til alle partnere. Her kommer vi på besøg på rumstationen og oplever Andreas Mogensen live. Der bliver adgang til at opleve transmissionen på Experimentarium og hos de andre partnere.

Basisbegivenheder

De fire basisbegivenheder kan benyttes af alle partnere:

1: Mission Launch
Der afholdes et launch event, hvor skoler og den brede offentlighed inviteres til at overvære en video-transmission af opsendelsen. Her vil opsendelsen blive kombineret med andre aktiviteter.

2: Book en ‘rum-ekspert’
Det vil være muligt at booke en rum-ekspert via Engineer the Future, så elever kan møde rollemodeller. ‘Rumeksperterne vil via hands-on-aktiviteter sætte konkrete billeder og oplevelser på, hvad det vil sige at arbejde med rumforskning, astronomi og udvikling af nye rumteknologier.

3: Læs spændende artikler om forsøg i rummet
Andreas Mogensen skal udføre flere forskellige forsøg i rummet. Her udvikler Dansk Selskab for Rumfartsforskning en samling artikler, der beskriver nogle af disse forsøg, og hvad de skal bruges til.

4: Programmeringsaktiviteter udviklet af Coding Pirates
Programmeringsaktiviteter udvikles til brug før og under events, og partnere tilbydes at deltage i inspirationskurser. Aktiviteterne kan findes på https://piratskibet.dk

Tværgående begivenheder

De deltagende partnere vil i samarbejde udvikle tværgående arrangementer.

Du kan finde oplysninger om de forskellige events i kalenderen her på sitet.

Min egen interesse for rummet startede med en nysgerrighed og en trang til at gå på opdagelse i verden. Først som en fysisk opdagelsesrejse eller eventyrrejse inspireret af Apollomissionerne til Månen. Forestil jer at lande på Månen – en fuldstændig ukendt verden – åbne lugen på rumskibet og så gå på opdagelse. Senere blev jeg også interesseret i den mere mentale eller naturvidenskabelige opdagelsesrejse, man også kan gå på. For naturvidenskab er nemlig en måde, hvorpå man kan opdage universet og forstå den verden, som vi er en del af.

– Andreas Mogensen

Partnere i projektet

Denne hjemmeside bruger kun nødvendige cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies. 

Scroll to Top